På Krimimessen, som blev afholdt i det gamle statsfængsel i Horsens den 9. og 10. oktober 2021, var jeg blevet spurgt om jeg ville lave et mini-interview med HarperCollins´ forfatterpar Lisbeth Zornig og Mikael Lindholm. Det kom der følgende ud af…
Jeg var ret nysgerrig på hvorfor forfatterparret havde kastet deres kærlighed på krimigenren?
Både Lisbeth og Mikael siger samstemmigt, at de er meget inspireret at svenske Stieg Larsson (Han er forfatter til Millinneum-triologien om journalisten Mikael Blomkvist og hackeren Lisbeth Salander, hvor første bind hedder ”Mænd der hader kvinder”) Stieg Larsson er savnet og elsket, også syntes forfatterparret at det er en sjov detalje, at navnene på Stieg Larssons hovedpersoner er magen til deres egne, og at personlighederne passer på nogle punkter – et match made in heaven. De er begge fulde af kærlighed til genren, har læst rigtig meget og vil gerne – når de nu kan – give noget videre til genren og ikke mindst læserne. En lang række krimier er det blevet til. De er: ”Bundfald” (2016), ”Arkimedes” (2017), ”Eksodus” (2018), ”Et ubetydeligt mord” (2019), ”Monsterland” (2020) og ”Konkursklubben” (2020)
Jeg spurgte også Lisbeth og Mikael om hvordan det er, at skrive sammen?
Den største fordel, siger de, er at de kender hinanden utrolig godt, de syntes selv at de er meget ens – selv om det måske ikke er hvad folk tænker. De påpeger, at det måske er nemmer at rette i hinanden ting, når man kender hinanden så godt, de har ikke her, en barriere de skal over, inden de kommer med kritik eller rettelser af hinandens tekster. De siger også, næsten samtidigt, at de har kæmpe respekt for hinanden arbejde og ideer, og at de altid skal være enige om, hvad der kommer på papiret. Hvis de skal komme med en ulempe ved at arbejde sammen, er det at grænsen mellem arbejdstid og fritid bliver mere flydende.
Mikael kommer med en fantastisk definition på, hvordan det er at skrive en krimi – Han fortæller at han har skrevet en lang række fagbøger og at skrive en fagbog, er som at lære at spille et instrument. Men at skrive en krimi, er som at mestre et helt symfoniorkester, netop fordi der er så utrolig mange ting man skal holde styr på.
Serien som indeholder bøgerne ”Et ubetydeligt mord”, ”Monsterland” og ”Konkursklubben” har to ret så spektakulære hovedpersoner, jeg spurgte hvordan de opstod?
Lisbeth og Mikael svarer; at de er blevet inspirereret at virkelige personer. Et par de mødte til et bryllup, gav dem ideen til Tessa og Adam og forfatterparret fortæller at det, næsten, er en til en, de skriver de virkelige personer om til Tessa og Adam. De to virkelige personer kan sagtens genkende sig selv og den mandlige inspirationskilde er også med i forfatterparrets ekspertgruppe, den gruppe af mennesker der hjælper med diverse detaljer – som hjælper med til at få symfoniorkesteret til at spille korrekt.
”Konkursklubben” er Lisbeth Zornig og Mikael Lindholms sidste skud på stammen. Bogen handler om den klub ingen har lyst til at være medlem af – Konkursklubben. Ideen opstod da de sad på en cafe på Køge havn og så et lig, et rigtigt lig, blive fisket op af havnen og de begyndte automatisk at tale om hvem han mon var og hvordan han var havnet i bassinet. Det blev starten på ”Konkursklubben”. Denne bog handler om at gå konkurs, noget forfatterparret har haft tæt inde på livet, men også om så meget mere. Der er temaer som familieforhold, venskab, kærlighed og om at passe på de børn man ikke har ved sig. Forfatterparret fortæller at alle ideerne bliver født på deres mange gåture hvor de her, bruger tiden på at få styr på plot, personer, emner osv. Noget som står stærkt i mine tanker om bogen, er den måde der bliver passet på hinanden. Der er ældre mennesker som passer på deres demente ven, kærlighed som ikke er ventet og der er en hel flok, der passer på et lille barn. Der er dog ting der bliver lidt for crazy til min smag. Men som Lisbeth påpeger; Crazy er Tessa´s mellemnavn, og derfor passer det måske meget godt. Det at gå konkurs og følgerne heraf spiller selvfølgelig en stor rolle, da det er helt omdrejningspunktet om plottet. Uanset hvad man syntes, om det at placere skylden for konkurs på et menneske, fungere historien godt, man bliver fanget og der er altid fart over feltet i denne serie.
Forfatterparret plotter på bog nummer fire i serien om Tessa og Adam, og kan ikke løfte sløret for handlingen endnu, simpelthen fordi de ikke er færdige med at diskutere handlingen. I må ud på en gåtur…
”Konkursklubben” får 5 (af 6) lakridspiber
Bøgerne i serien er selvstændigt afsluttede historier, men jeg anbefaler at man læser fra bind nummer et. Simpelthen for at få baggrundshistorien med. Det giver en større forståelse for handlingen.
Se mere her:
Forlag: HarperCollins
ISBN: 978-87-7191-797-0
Forfatter: Lisbeth Zornig og Mikael Lindholm
Titel: Konkursklubben
Sidetal: 447